چشمان خود را ببندید و پس از دقایقی باز کنید، محیطی زیبا و دل انگیز  در پیش  روی چشمان  شما پدیدار میشود که تا دور دست  طبیعتی  سرسبز  و چشم نواز همچون تابلویی  نقاشی  شده ،خودنمایی می کند . برعکس ، هنگامی که انسان در محیطی نازیبا و درهم ریخته و آلوده قرار می  گیرد که تنها سیاهی و زشتی  در آن دیده  می  شود ،گویی ذهن می  خواهد از چنین محیطی دوری  کند و کمتر با آن درآمیزد  و به بیانی  دیگر به دنبال فرار از آنجاست  و در چنین محیطی  چراغ  جستجوگری  ذهن  انسان نیز خاموش می شود.  براستی تا چه حد در زیباتر کردن محیط مدرسه  خویش کوشیده ایم ؟ محیطی که هر روزه بر جسم و روان ما تاثیر گذار بوده  و در نهایت  قادر است  کمک کند تا  ذهن  به سوی آرامش  و جستجو گری  هدایت شود و یا  به سوی نگرانی و پناه بردن به خود؟

ملینسکی  از صاحبنظران  تعلیم و تربیت  روسیه و پایه گذار مدرسه  معروف پاولیش در کتابی  که در زمینه  تعلیم و تربیت  نوشته است ، بیان می کند  ، هنگامی  که کودکان  برای  اولین بار برای آموزش  به مدرسه پاولیش  فرستاده می  شدند ، در سال اول آموزش ، آنان را به مکان های  زیبا می بردیم  به گونه ای  که آنها  زیبایی ها را با تمام  وجود  لمس  کنند  تا در نهایت  بتوانند  افکار  زیبا  از ذهن خود تراوش  نمایند (منبع:خلاقیت و زیبایی محیط-نویسنده:حمید میرزا آقایی-انتشار توسط سایت فکر نو-مهرماه 1384) سه هفته بعد از سرو سامان دادن مدرسه پرسشنامه تهیه وبه بچه ها دادم نتیجه پرسشنامه اینچنین است:

 

 

اکنون به وضوح میدانستم که این آراستگی چقدر موثر بوده است.طی مراسمی از بچه ها تقدیر شد و هدایا فراخوان به آنها اهدا شد.گهگاه بهتر است  درباره مدرسه خویش  با دقت  بیشتری  بیاندیشیم . صندلی ها، نیمکت ها،   تابلوها   ، هماهنگی رنگها  در طراحی تجهیزات مدرسه، تزیین و نمای  کلاسهای درس، طراوت و  سرسبزی درختان و گیاهان  حیاط مدرسه، نحوه تزیین  مدرسه و تمامی  این عوامل بطور ناخواسته  بر ذهن دانش آموزان ما تاثیر  می گذارند.هنگامی که محیط مدرسه ما زیبا ، تمیز و شاداب  است ، دانش آموزان  سرزنده تر بوده و بر ای شاداب تر نمودن محیط مدرسه خویش خواهند کوشید.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها